
Barcelona, 19 juny (EFE).- El sector de la moda a Catalunya està integrat per unes 800 empreses que sumen una facturació de 14.500 milions d'euros i ocupen prop de 64.500 persones, xifres que revelen el dinamisme d'un àmbit sotmès a canvis en el negoci per la irrupció tecnològica i els nous hàbits de consum.
Aquestes dades apareixen en un estudi elaborat pel Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, presentat aquest dimecres, i que pretén radiografiar el sector i detectar les principals tendències i reptes estratègics de les empreses.
L'estudi assenyala que entre els anys 2012 i 2017 les empreses del sector van créixer una mitjana del 2,4% anual, amb un protagonisme especial d'aquelles que tenen cadenes pròpies de botigues.
En paral·lel, la despesa en moda encara es troba en nivells anteriors a la crisi, malgrat encadenar quatre anys d'augment del consum, ja que el 2007 representava un 6,6% del cistell del mercat i el 2017 va ser del 5,2%.
Les xifres de facturació de la moda a Catalunya situen aquest sector econòmic en la quarta posició en importància darrere de l'alimentació, l'automoció i les ciències de la vida, mentre que aquestes empreses concentren el 30% de les exportacions tèxtils del conjunt d'Espanya i són el 6,6% de totes les exportacions catalanes.
En la presentació de l'estudi, la directora general d'Indústria de la Generalitat, Matilde Villarroya, ha destacat que en els últims quatre anys han aparegut 35 projectes que han mobilitzat 156 milions d'euros, creant 1.500 llocs de treball.
Les empreses amb marca i/o control del retail de moda representen més del 57% de les firmes de moda a Catalunya i concentren el 84% del total de la facturació agregada.
De la seva banda, les que realitzen activitats productives sumen més del 40%, encara que la seva dimensió mitjana és més reduïda i contribueixen en menys d'un 20% a la facturació global.
Durant el període analitzat, destaca l'existència d'empreses de nova creació, que presenten [propuestas] molt diferents de les marques tradicionals i ocupen nínxols de mercat, aconseguint creixements molt ràpids amb l'impuls de les tecnologies.
L'estudi assenyala l'existència de marques de moda petites o mitjanes amb seu a Catalunya que competeixen amb grans marques globals, moltes de baix cost, encara que també ho fan amb altres de l'àmbit del luxe o de segments 'premium'.
El salt de les vendes en línia i l'ús de la tecnologia en el sector de la moda ha donat lloc a noves tipologies d'empreses com les denominades 'fashion tech', que se centren en l'ús de nous sistemes o eines tecnològiques per captar informació, millorar i optimitzar els processos de compra o crear contingut, entre altres finalitats.
El departament d'Empresa ha identificat més de 30 empreses en el nou sector de la moda de Catalunya.
D'una altra banda, l'estudi identifica els canvis que afecten el negoci de la moda i revela que el consumidor valora cada vegada més les marques amb les quals pugui connectar, encara que la relació qualitat preu continua sent el motor de les compres.
El client cada vegada està més preocupat per la sostenibilitat i 9 de cada 10 confien ja més en els 'influenciadors' que en els anuncis de publicitat tradicionals a l'hora de decidir-se per una peça o una altra.
La moda en línia continua creixent, encara que l'estudi destaca la vitalitat de la botiga física, que augura no desapareixerà sinó que està obligada a adaptar-se fent més fàcil la compra amb l'ús de la tecnologia.
Respecte als canvis en la indústria, les grans firmes mantenen el seu pes però augmenta la rivalitat amb altres competidors, com són els distribuïdors, les marques internacionals i els nous agents del sector.
Finalment, l'estudi apunta com a reptes estratègics del sector la connexió amb el client final, el creixement dels mercats internacionals, la incorporació de la tecnologia en tots els processos claus, la innovació en el producte i la captació de talent.
La consellera d'Empresa, Àngels Chacón, que ha assistit a la presentació de l'informe, ha assegurat que el sector de la moda és un exemple del dinamisme de l'economia productiva a Catalunya, per a la que ha demanat una atenció especial.
Relacionados
- México prepara informe sobre supuesto plagio de Carolina Herrera
- El PSOE pide un informe jurídico por el "rodillo" de las derechas en la Mesa
- Madrid. el psoe pide a los servicios jurídicos de la asamblea un informe sobre la elección de los miembros de la mesa
- Informe del FMI revela poca influencia en bancos centrales
- Madrid. gabilondo anuncia que los representantes del psoe en la mesa solicitarán un informe sobre la composición de la misma