Cataluña

El Bicing preveu apujar més del doble l'abonament anual

El servei públic de bicicletes de Barcelona, el Bicing, preveu augmentar un 116,13% al 2013 el preu del seu abonament anual il·limitat, que ascendiria als 97,5 euros; crear un bàsic per fer un màxim de 50 viatges, i bons de 10, 50 i 100 desplaçaments.

Aquests canvis es preveuen a l'apartat referent al Bicing, a què ha tingut accés Europa Press, dels Pressupostos del 2013 de l'empresa Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), el consell d'administració de la qual preveu reunir-se aquest dijous per aprovar els comptes.

Els canvis al servei han de passar un primer escull en aquesta reunió, en què, amb gairebé tota seguretat, seran aprovats perquè el govern de CiU té la majoria, però després hauran de debatre's a l'Ajuntament, on CiU governa en minoria.

L'Ajuntament executaria amb això un profund canvi del sistema tarifari, que passaria a regir-se en funció del nombre d'usos, i que suposaria part de les modificacions que planifica al servei, que inclouen buscar un patrocinador per reduir el seu dèficit.

Ara per ara, el Bicing té un únic abonament anual de 45,11 euros, que permet als usuaris fer tants viatges de mitja hora com vulguin: si se superen els 30 minuts seguits, cada mitja hora extra costa 0,71 euros, fins a les dues hores; si s'excedeixen aquestes, es carreguen 4,3 euros de penalització per cada hora de més.

A partir del 2013, els canvis que preveu B:SM suposarien que els usuaris que volguessin seguir gaudint d'aquest sistema haurien d'abonar 97,5 euros a l'any per disposar de l'Abonament Anual Il·limitat, i es crearia l'Abonament Anual Bàsic a 42 euros per a un màxim de 50 usos.

Una altra novetat són paquets per fer més usos, i surt més barat el viatge contra més viatges es contractin: un de 10 desplaçaments a 7 euros, un de 50 a 24 euros, i un altre de 100 a 42 euros, el mateix preu que l'abonament bàsic, però amb el doble de viatges.

La primera mitja hora de cada ús seguirà sense tenir cost addicional, però cada 30 minuts extra (fins a les 2 hores) sortirà per 0,73 euros(2,82% més) i cada hora a partir de les dues hores costarà 4,41 (2,56% més); el duplicat de la targeta valdrà 4,46 (2,53% més).

REPERCUSSIÓ PER A L'USUARI

Els canvis del sistema tarifari impliquen a la pràctica que el Bicing pugui sortir cada vegada menys rendible per a alguns usuaris en comparació de la resta de transports públics tradicionals, com el Metro i els autobusos urbans.

Així, l'abonament de 50 viatges del Bicing suposarà un cost de 0,84 euros per desplaçament, preu per trajecte que, en el cas de l'abonament il·limitat de 97,5 euros, només se supera si es fa un mínim de 115 viatges anuals, el que implica fer gairebé un cada tres dies.

Aquest nou abonament del Bicing, és semblant a la targeta T-50/30 de Metro i autobús per a una zona, que val 37,7 euros, i suposa que cada viatge surti per 0,75 euros, si bé cabria afegir-hi l'augment tarifari del 2013.

En cas que s'executessin aquests canvis al Bicing, arribarien després d'haver-se registrat importants augments durant l'últim any, especialment al gener, quan l'abonament anual es va encarir 9 euros (un 25%), i aquest setembre 1,11 euros amb la repercussió de l'increment de l'IVA.

WhatsAppFacebookFacebookTwitterTwitterLinkedinLinkedinBeloudBeloudBluesky