
Barcelona, 15 mar (EFE).- L'eliminació de grups de batxillerat en instituts públics el pròxim curs ha fet créixer la indignació dels sindicats de docents a dos dies de la vaga convocada per al 17 de març, pel que han acusat el conseller Ernest Maragall de voler "destruir" el sistema públic educatiu.
Els portaveus dels cinc principals sindicats del sector, USTEC-STEs, CCOO, ASPEPEC-SPS, FETE-UGT i CGT, han comparegut avui conjuntament en conferència de premsa a Barcelona per reafirmar-se en la seva convocatòria d'aturada a l'escola pública i afegir nous greuges a la llista de retrets al Departament d'Educació.
El principal nou greuge és, segons que han denunciat, l'eliminació amb vista al pròxim curs d'un total de 24 grups de batxillerat en instituts públics de la ciutat de Barcelona, i d'un nombre indeterminat en altres poblacions catalanes.
Molts d'aquests grups es trobaven en instituts d'una sola línia de barris de classe treballadora, on aquesta decisió suposarà la desaparició de l'oferta pública de batxillerat, cosa que dificultarà, segons el parer dels representants dels docents, que els alumnes interessats puguin continuar estudiant ja que haurien de canviar de centre.
El Departament d'Educació ha admès que s'està portant a terme una política de reordenació del batxillerat, encara que ha assegurat que només s'eliminaran els grups que no tenen una demanda suficient i que estan ubicats prop d'instituts que poden absorbir els seus alumnes.
Un portaveu de la conselleria ha assenyalat que aquest és el cas de tretze grups situats a municipis de tot Catalunya, la majoria d'ells concentrats a Barcelona, encara que no ha descartat que el nombre de grups eliminats sigui més gran en funció de la demanda que obtinguin amb vista al pròxim curs.
En nom dels cinc sindicats, el representant d'ASPEPC, Xavier Massó, ha qualificat d'"alarmant" la notícia sobre la reducció dels grups de batxillerat públics, als quals caldrà sumar, ha dit, l'eliminació de l'oferta de cicles formatius en altres centres.
"Ernest Maragall s'està enrocant. Sembla que vol destruir l'estructura pública de l'educació en el poc temps que li queda (al capdavant del departament d'Educació)", ha assegurat.
Els sindicats veuen la convocatòria de la que serà la primera vaga d'aquest curs (i la quarta que convoquen en els dos últims anys) com l'única sortida que els ha deixat la política educativa de Maragall, després de l'aprovació de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), que troben lesiva per a l'escola pública, i la retallada de recursos com a conseqüència de les crisis.
D'una altra banda, la portaveu d'USTEC-STEs, el sindicat majoritari, Rosa Cañadell, ha demanat a les famílies dels alumnes de l'escola pública que se solidaritzin amb els docents i que no portin els nens al col·legi dimecres i acudeixin a les manifestacions que s'han convocat al migdia a diferents ciutats.
Cañadell ha qualificat com "una greu irresponsabilitat" que s'insti les famílies a portar els nens al col·legi el dia de la vaga, en considerar que els serveis mínims no poden garantir un tracte adequat.
En l'etapa de primària, els serveis mínims a les escoles són d'un mestre per cada quatre grups (de 25 alumnes), a més d'un membre de la direcció, mentre que a secundària només inclouen un membre de la direcció.
A les guarderies públiques, el 25% del professorat ha de treballar per complir els serveis mínims.
Entre d'altres reclamacions, els representants dels docents estan en contra de la reforma del calendari escolar, demanen que es realitzin contractacions de mitja jornada i completa -en lloc de per terços com ara- i que es modifiquin els nomenaments de mestres per via telemàtica, entre d'altres assumptes.