Bolsa, mercados y cotizaciones

Recoder diu que AENA va obrir el Prat a Ryanair i va trencar el model català



    Barcelona, 31 oct. (EFE).- El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha acusat avui AENA de trencar el model aeroportuari que la Generalitat volia a Catalunya en obrir l'aeroport del Prat a la companyia de baix cost Ryanair.

    Segons que ha informat RAC1, en declaracions a aquesta emissora, Recoder ha apuntat que la Generalitat vol un model aeroportuari on Girona (Gironès) i Reus (Baix Camp) siguin aeroports especialitzats en baix cost i vols xàrters i que Barcelona funcioni com a base d'operacions de proximitat de vols que van a tot Europa i com a "hub" intercontintental.

    Per a Recoder el fet que Ryanair pugui volar des de Barcelona treu interès a la companyia irlandesa per volar des de Reus o Girona.

    Recoder ha afirmat que AENA "ha tingut un paper molt negatiu" i no ha fet "cap gest per ajudar", ja que, en obrir Barcelona a Ryanair, va trencar el model aeroportuari català i "ha estat incapaç de fer" el que demanava la Generalitat i que ja s'ha fet en altres llocs, utilitzar la política de taxes aeroportuaries en benefici dels aeroports de Reus i Girona.

    El conseller ha assenyalat que és "molt difícil" arribar a acords amb Ryanair i ha recordat que tenen acords signats amb la Generalitat que s'han incomplert a Lleida, Reus i Girona.

    El Govern i Ryanair, segons Recorder, han mantingut una "negociació difícil i dura " en què han arribat a acords però després l'aerolínia diu: "o pagueu més o ens n'anem", és una "espècie de partida de pòquer" en què és difícil arribar a acords mentre ells segueixin amb aquesta actitud.

    Sobre si la Generalitat denunciarà l'incompliment de convenis per part de Ryanair, Recoder ha assegurat que així serà en alguns casos, però ha matisat que els acords de Ryanair amb les administracions es basen en contractes de promoció comercial de territori, cosa que, a vegades, pot ser difícil de defensar davant un jutge.

    Des que Ryanair va iniciar la seva operativa al Prat, al setembre de 2010, l'aerolínia de baix cost ha anat perdent interès per la resta d'aeroports catalans i, al juliol d'aquest any, ja va anunciar que reduiria a la meitat els seus vols des de Girona en aquesta temporada d'hivern.

    La companyia irlandesa també deixarà d'operar aquesta temporada d'hivern a l'aeroport de Reus, fet que el deixa sense vols comercials fins a la temporada d'estiu que ve.

    En declaracions a Catalunya Ràdio recollides per Efe, Recoder ha explicat que no tancaria cap aeroport, encara que la Generalitat només té competències per fer-ho a Lleida, cosa que no pensa fer.

    Segons Recoder, el Govern intenta trobar sentit a aquest aeroport i per això ha fet un pla de negoci, "que no tenia".

    Aquestes paraules no han caigut bé a l'últim titular del departament, Joaquim Nadal, que, a la mateixa emissora, ha qualificat aquestes paraules de "desvergonyiment" i "intolerables" i ha afegit que hi havia tres plans de negoci, el del mateix projecte i els que havien elaborat les institucions de Lleida.